Dat er tal van manieren zijn om je vliegervaring een portie beter te maken, weten we al.
Maar ook je hotelovernachtingen kunnen een stuk leuker zijn dan je denkt. Een grotere kamer – een suite zelfs – of wellicht een fles champagne bij aankomst. Soms is het slechts een kwestie van vragen.
Maar één man heeft een wel een erg vreemde gewoonte als hij een reservering maakt.
Patrick Feary is een communicatiestrateeg bij Hotelchamp – een startup die hotels assisteert om de verblijven van hun gasten een beetje op te fleuren. Hij maakt een gewoonte van een ongewoon verzoek. In plaats van een luxueus extraatje vraag hij om een specifiek (en optioneel) cadeautje: ‘een unieke tekening van Godzilla’ in zijn kamer.
Tot zover verzond hij het verzoek naar twintig hotels en drie zorgden dat er ook werkelijk een monsterlijke tekening op Patrick lag te wachten. Het experiment begon als een gebbetje richting de accountants van Hotelchamp, die een reservering met het verzoek zouden moeten goedkeuren voordat Patrick kon afreizen naar de bestemming. Maar toen het eerste hotel meteen over de brug kwam met een eigen interpretatie van Godzilla, was een traditie geboren.
Patrick trof in het Mercure Melbourne Park het volgende aan:
De tweede accommodatie die de grap kon waarderen was de Lucia Lodge in Big Sur, Californië. Patrick reisde op dat moment met zijn vrouw door de VS voor zes maanden en had 'erg veel hotels' geboekt. "Steeds een activiteit bedenken voor Godzilla in het verzoek was best lastig, dus ik relateerde dat meestal aan de bestemming."
In het geval van badplaats Big Sur schreef hij: "Mocht u zich vervelen, een tekening van een surfende Godzilla zou ons erg welkom heten in Californië. Totaal optioneel echter! We zullen nog steeds een toptijd hebben als u geen zin of tijd heeft om dit te doen."
Het resultaat:
Een hotel in Boston, het Hilton Boston Back Bay, kwam op de proppen met de meest uitgebreide inwilliging van zijn verzoek.
"Als het mogelijk is, zou ik me zoveel meer thuisvoelen als er een tekening in de kamer te vinden zou zijn: van Godzilla die een pijl afschiet op een kleinere Godzilla met een appel op zijn hoofd - William Tell-stijl", schreef hij aan het hotel. "Uiteraard verwacht ik niet dat u dit verzoek inwilligt, maar ik zou erg onder de indruk zijn als u ook maar een poging deed."
Hij kreeg meer dan hij vroeg:
...en nog een extra extraatje.
"Hier deed het personeel echt zijn uiterste best en deed meer dan gevraagd. Ten eerste omdat het één van de meest gecompliceerde verzoeken was die ik gedaan had. En ten tweede omdat we er een fles wijn en fruitschaal bij kregen! Ze schreven op een kaartje dat ze hoopten dat Godzilla goed kan richten."
Voor de meesten van ons is een tekening van Godzilla geen prioriteit als we op reis zijn, maar het toont wel aan hoe ver hotels bereid zijn te gaan om het hun gasten naar de zin te maken. En natuurlijk is het ook een handig foefje voor Hotelchamp om te etaleren wat ze willen bereiken in de soms behoorlijk anonieme hotelwereld.